Dwars door de Nederlandse zorg…met Mark van der Heijden, oprichter Connect de Zorg

Categorie
Connect de Zorg

Ik was 10 toen ik om allerlei gezondheidsredenen veel tijd doorbracht in verschillende  ziekenhuizen in Rotterdam. En in plaats van bang en verdrietig, was ik vooral onder de indruk van de mensen die daar voor mij zorgden. Mijn liefde en fascinatie voor mensen die werken in de zorg is daar ontstaan. Op de al die verschillende afdelingen. 

Het was mijn grote droom om arts te worden, maar die spatte uiteen toen ik voor de derde keer werd uitgeloot voor geneeskunde. In plaats daarvan werd ik fysiotherapeut. Een prachtig vak maar ik wilde meer. Ik wilde begrijpen hoe de zorg beter georganiseerd kon worden en besloot Healthcare Management te gaan studeren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Tijdens mijn studie werkte ik als manager zorg in een GGZ-instelling, waar ik zowel met de inhoud als met de bedrijfsmatige kant van de zorg te maken kreeg. Ik zag – net als dat jongetje van 10 – hoe toegewijd zorgprofessionals zijn aan hun patiënten, maar ook hoe instellingen vaak meer bezig zijn met bedrijfsvoering dan met de mensen die er werken. Dat voelde niet goed. 

Dat ik zo’n hart heb voor de zorgprofessional, is gekomen door die baan. Zorgprofessionals zijn echt uit ander hout gesneden. Ze voelen zich ongelofelijk verantwoordelijk voor hun patiënten en cliënten. Maar het werk is ook zwaar en veeleisend. Daarom moeten we echt goed voor ze zorgen, zag ik toen al. En dat gebeurde – en gebeurt nog steeds – veel te weinig. 

En toen ontmoette ik Rachid. 

Het was 2017, hartje zomer. We zaten aan de keukentafel waar mijn vriendin – inmiddels vrouw en moeder van mijn kinderen – en zijn vriendin toen samenwoonden. Nog diezelfde week dronken we samen koffie in de Starbucks op het Centraal Station in Amsterdam en besloten samen te gaan ondernemen. Een paar dagen later stonden we ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zo snel ging het echt.

Ons idee? Een detacheringsbureau voor mensen uit de wereld van legal, zorg en finance: Hunter Recruitment. Rachid en ik kennen die werelden van binnenuit. Rachid is jurist geweest bij Loyens & Loeff en werkte daarna als recruiter met een concrete focus op de legal en finance sector. Ik was zorgverlener én manager bij een zorginstelling. Doordat we allebei uit de inhoud komen, begrijpen we professionals goed. We spreken dezelfde taal en weten wat er speelt, omdat we een van hen zijn. 

Connect de Zorg 

Connect de Zorg is het zorglabel van Hunter recruitment. Binnen dit label draait alles om duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals. In bijna alle zorginstellingen is er sprake van hoog verloop en veel verzuim. Dat kan en moet anders. De manier waarop wij detacheren sluit daar goed bij aan. Wat ons anders maakt dan anderen?  

Ik wil dat zorgprofessionals ervaren waar ze de beste versie van zichzelf kunnen zijn en ontdekken waar ze echt thuishoren. En dat betekent dat ze bij ons de kans krijgen om bij verschillende instellingen ervaring op te doen. Dat is een van de dingen die wij bieden in detachering. Het kost vaak minimaal 6 maanden om te voelen of je gelukkig wordt van een baan. Die tijd geven wij. En als het niet klopt gaan we op zoek naar een plek en functie die wel passen. Ik geloof in het stapelen van ervaringen. Je kan vaak helemaal niet bedenken waar je thuishoort, dat moet je ontdekken. En als iemand dan op termijn in loondienst gaat bij de zorginstelling, is dat prachtig. Dan hebben wij ons werk goed gedaan. Dat is waar duurzame inzetbaarheid voor mij over gaat; dat mensen bij een zorginstelling werken waar ze als mens volledig tot hun recht komen. 

Het Ontwikkelhuis 

Daarnaast worden zorgverleners die via ons werken begeleid in Het Ontwikkelhuis van Connect de Zorg; met een persoonlijk plan van aanpak en een eigen mentor is hier ruimte en tijd voor ontwikkeling, reflectie en verdieping. Ik vind het belangrijk dat wij structureel aandacht hebben voor onze mensen. Als wij goed voor ze zorgen kunnen zij zich verder ontwikkelen en het maximale uit zichzelf halen, 

Het is onze filosofie om niet de cliënt centraal te zetten, maar juist de zorgprofessional. Bij hen begint goede kwalitatieve zorg. Zij zijn het belangrijkste asset in zorginstellingen. Als zij duurzaam inzetbaar zijn, als er weinig verloop en uitstroom is, komt de cliënt vanzelf op de eerste plek. Daarom draait het in Het Ontwikkelhuis om zorgprofessional, met al zijn of haar wensen, drijfveren en ambities. Dat is onze bijdrage aan kwalitatief goede zorg.  

Dat Colin van der Heiden en Jessica Léonard – beide een autoriteit in de zorg – zich als mentor hebben verbonden aan Het Ontwikkelhuis en maandelijks tijd willen maken voor onze zorgprofessionals, bevestigt dit geloof.

Mensen hebben vaak een negatief beeld van detachering. Maar ik zie detachering dus echt als een kans. Zowel voor zorgprofessionals als voor zorginstellingen. Een case die we onlangs zelf hebben meegemaakt is hiervoor exemplarisch.  

Om te huilen

In februari 2024 krijgt een GZ-psycholoog via ons een nieuwe uitdaging in de GGZ. Omdat ze met een nieuwe doelgroep ging werken was haar door de zorginstelling intensieve begeleiding en een pakket aan cursussen beloofd. Iedereen blij. 

8 maanden later bel ik haar. Gewoon om even te horen hoe het ging. Officieel houdt onze bemiddeling op na een plaatsing, maar wij houden altijd een lijntje. Wat blijkt? Ze zat thuis met 100% verzuim. Een paar maanden daarvoor had ze bij haar manager aangegeven dat ze last had van paniekaanvallen en graag preventief met de arboarts wilde praten. De reactie: je kan pas naar de arboarts als je uitvalt. Een maand later zat ze dus thuis. 

Ik kan wel huilen als ik zo’n verhaal hoor. Hoe kan dit? Waarom wordt er zo slecht voor haar gezorgd. Ze voelt zich nu super kwetsbaar en onzeker. Zo aan haar lot overgelaten. Ik ben hier doodziek van en voel me verantwoordelijk. Wij hebben haar aan die baan geholpen. 

Dit was met detachering niet gebeurd. No way. Dan houden wij namelijk zelf een vinger aan de pols, dan wordt ze door ons begeleid en gecoacht en dan hadden we allang gezien dat ze misschien niet op haar plek zat. Dan hadden we iedereen een hoop ellende kunnen besparen. Want dit is voor niemand fijn. 

Omdat we goed voor onze zorgprofessionals zorgen, zorgen we indirect ook goed voor zorginstellingen en voor de zorg in z’n totaliteit. Want goede zorg valt of staat met goede, weerbare, veerkrachtige en ontwikkelde mensen. Met mensen die weten wat hun talenten zijn maar ook weten wat ze nog moeten leren. Met mensen die plezier hebben in hun werk en anderen kunnen motiveren. En met mensen die aan de bel trekken als ze hulp nodig hebben. Wij helpen zorgverleners de beste versie van zichzelf te worden door ze te zien, naar ze te luisteren en ze te begeleiden in hun ontwikkeling als mens en als zorgprofessional. Ik kan me geen mooier vak voorstellen.” 

Is dit verhaal een feest van herkenning en ben je benieuwd wat Connect de Zorg voor jou kan betekenen? Aarzel niet (echt niet) en neem contact op met Mark door te mailen of te bellen naar 06- 49 35 85 99.

We hebben ongelofelijk veel zin om met je aan de slag te gaan.